8 research outputs found

    ApplikaS : Applikationenkatalog für nicht-medizinische Supportleistungen in Spitälern

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    Um die Komplexität der vielseitigen Daten - auch in den nicht-medizinischen Supportleistungen in Spitälern [FM in HC] - im Hinblick auf mehr Transparenz handhaben zu können, sind Spitäler auf den Einsatz von geeigneten und sinnvoll abgestimmten Softwareapplikationen angewiesen. Bisher wurde der Integration und Abstimmung der nicht-medizinischen Applikationen sowohl in der Theorie, als auch in der Praxis wenig Beachtung geschenkt. Ziel war es daher, durch Befragungen eine Übersicht über die Situation der eingesetzten Applikationen im Bereich der nicht-medizinischen Supportleistungen zu erhalten und aufgrund von Recherchen zu eruieren, welche Applikationen auf dem Markt in Bezug auf eine möglichst umfangreiche Funktionalitäten-Abdeckung für den Spitalbetrieb vorhanden und geeignet sind. Diese Grundlagen sollen einerseits die Ausgangslage beleuchten und somit FM in HC- und auch IT-Verantwortliche in der Thematik sensibilisieren und andererseits auch Anbietern den Bedarf an Abstimmung innerhalb des FM-Bereichs aufzeigen. Der Applikationenkatalog ApplikaS ist, zusammen mit dem Kennzahlenmodell KenmoS und dem Prozessmodell PromoS, Teil des Referenzmodells für nicht-medizinische Supportleistungen in Spitälern RemoS und Basis für den Leitfaden zum Einsatz von SAP für das Facility Management im Gesundheitswesen LesapS und das Assessment-, Simulations- und Benchmarking-Tool für das Facility Management im Gesundheitswesen

    Version 1.0 – based on German original

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    In order to be able to handle the complexity of the various data with regard to more transparency – also in the non-medical support services in hospitals [FM in HC] – hospitals are dependent on suitable and usefully aligned software applications. Until recently, the integration and alignment of the non-medical applications was given scant attention both in theory as wall as in practice. The goal was therefore to gain an overview of the situation of the implemented applications by means of a survey and, on the basis of research, to determine which applications are available on the market and suitable to cover as many functionalities in the hospital operations as possible. These fundamentals should firstly shed light on the current situation and thus sensitize managers of FM in HC and as well as those in IT to the topic, and secondly, reveal the requirements for alignment within the FM area to the suppliers. The Application Catalogue ApplikaS, together with the Key Performance Indicator Catalogue KenkaS and the Process Model PromoS are part of the Reference Model for Non-Medical Support Services in Hospitals RemoS and the basis for the Guideline for applying SAP for the Facility Management in Healthcare in Healthcare LesapS and the IT-supported Assessment, Simulation and Benchmarking Tool for Facility Management in Healthcare. All topics mentioned are documented separately in detail and can, together via interlinks to other documents, be downloaded and thus implemented under www.zhaw.ch/ifm/fm-healthcare/remos/en

    Aus neuen Erkenntnissen folgen neue Herausforderungen : Digital Support in nicht-medizinischen Bereichen im Spital

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    Mit der Einführung des Fallpauschalensystems DRG in den Schweizer Spitälern wurde die Sensibilisierung auf die Kosten und deren Strukturen erhöht. Die Abrechnung der medizinischen Leistungen erfolgt seither nach genauen Vorgaben. Die dazu notwendige Unterstützung durch digitale Werkzeuge und Software ist gewährleistet. Ebenso sind die Spitäler dank der standardisierten Erhebung in der Lage, Kennzahlen in den medizinischen Bereichen zu generieren und zu vergleichen. Für den nicht-medizinischen Supportbereich (FM) sind allerdings noch keine einheitlichen Standards und z.T. nur grobe Kennwerte verfügbar. Man geht von rund 30 % der Gesamtkosten für den ganzen FM-Bereich aus resp. von 10 – 14 % der Fallkostenpauschale für Anlagenutzungskosten

    Increased placental sFlt-1 but unchanged PlGF expression in late-onset preeclampsia

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    <p><i>Objective</i>: To investigate whether differences between late-onset preeclampsia (PE) and intrauterine growth restriction (IUGR) can be explained by differential placental expression patters of sFlt-1, Flt-1, and placental growth factor (PlGF).</p> <p><i>Methods</i>: Placental tissues and maternal blood samples from seven patients with PE, five IUGR, and seven age-matched controls were studied for mRNA and protein levels as well as protein localization and expression intensity.</p> <p><i>Results</i>: Placental PlGF mRNA and protein expression were not altered by placental dysfunction while placental villous trophoblast expression intensity of PlGF was increased.</p> <p><i>Conclusion</i>: High sFlt-1 concentrations may account for diminished maternal serum PlGF levels.</p

    Cortisol Awakening Reaction and Anxiety in Depressed Coronary Artery Disease Patients

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    Disturbances of HPA axis functioning as represented by cortisol awakening reaction (CAR) belong to the mediating pathways linking psychosocial distress and cardiovascular risk. Both depression and anxiety have been confirmed as independent risk factors for coronary artery disease (CAD). However, data on anxiety and cortisol output in CAD patients are scarce. Based on previous data, we hypothesized that anxiety would be associated with higher cortisol output and a more pronounced morning increase in moderately depressed CAD patients. 77 patients (60 y, 79% male) underwent saliva sampling (+0, +30, +45, +60 min after awakening, midday and late-night sample). Anxiety was measured using the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and patients were grouped into anxious versus non anxious subjects based upon the recommended score (>= 11). A repeated measures ANOVA yielded a significant time and quadratic time effect referring to the typical CAR. Anxious patients showed a significantly steeper 30 min increase, higher AUCi, lower waking and late-night cortisol levels. The steeper cortisol increase in the anxious group is in line with previous data and may be interpreted as a biological substrate of affect regulation. The lower basal and late-night levels coupled with greater AUCi mirror a more dynamic reactivity pattern compared to depressed subjects without anxiety

    Wissensformen im Lernfeld Gesellschaft

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